På speideren må du bære sekken din selv. Derfor er det lurt at den er så lett som mulig, så ikke pakk mer enn du trenger. Du bør ha hendene fri når du går på tur, derfor må alt du har med deg være i sekken (eller festet utenpå).

Foreldre kan gjerne hjelpe til, men en speider må ta ansvaret for å pakket sekken sin selv, slik at hen vet hvor i sekken de ulike tingene er.

Vanlig pakkeliste for tur:

Det er flere steder i Oslo du kan låne turutstyr gratis. Se oversikten på oslo kommunes hjemmesider.
Speidergruppen har også noe utstyr å låne ut, så gi beskjed om du mangler noe.

• Sovepose
  • Liggeunderlag
  • leirbålskappe/pledd
  • Toalettsaker
  • Tallerken, kopp og bestikk (uknuselig)
  • Drikkeflaske/termos
  • Kniv
  • lommelykt (Vi anbefaler hodelykt)
  • Plaster (ev. annet førstehjelpsutstyr du ofte får bruk for)
  • Undertøyskift
  • Ekstra sokker (Ullsokker)
  • Superundertøy
  • Tykk ullgenser/fleece
  • (Fleece bukse)
  • lue (skjerf, votter)
  • Regntøy
  • Støvler
  • Lørdagsgodt
  • Mat (se info på hvert enkelt arrangangement)

På deg har du: ullundertøy, turbukse, gode sko, speiderskjorte og speiderskjerf (og klær etter vær)

Klær:

For at det skal bli en god tur er det viktig at du holder deg tørr og varm. Trelagsprinsippet er en sikker vinner:

• Innerlag: Innerst mot kroppen bruker man ull- eller superundertøy. Det innerste laget skal transportere svette bort fra kroppen og holde deg tørr og varm. Superundertøy er best hvis man skal bli veldig svett, ull holder bedre på varmen når det er vått. Bomull blir bare vått og kaldt, og er ikke egnet til turbruk. Husk at dette også gjelder boxer og bh – velg syntetisk eller ull.
  • Mellomlag: En fleecejakke eller ullgenser er vanlig som mellomlag. Det er dette laget som skal isolere og holde deg varm. Samtidig skal også dette laget transportere fuktighet vekk fra kroppen, så det bør ikke være for tett. Når det er skikkelig kaldt ute bruker man gjerne mellomlag på beina også – ull- eller fleecebukse.
  • Ytterlag: Det ytterste laget kalles gjerne for skallbekledning – det skal være et skall som skal beskytte innholdet. Dette bør være vindtett, ellers mister man all varmen fra de andre lagene. Det kan gjerne også være vanntett, hvis det ikke er veldig tørt ute. Til ytterlag hører også lue, hals og votter. Å gå ut i kulda uten lue er omtrent som å glemme å sette lokk på termosen – innholdet blir kaldt.
  • Det fjerde laget – pausejakken: På vintertur er det spesielt viktig å være rask med å kle på seg mer klær så snart man tar pause – før man blir kald. Dette kan være en ekstra ullgenser man kler på seg under skalljakken, eller en varmejakke man trer utpå alle de klærne man allerede har på seg. Fordelen med å kunne kle varmejakken utenpå er at man slipper å ta av seg ytterjakken og slippe ut all den varmen man allerede har.